Nästan alla vill använda Facebook
eMarketer publicerade idag sammanställningen efter en undersökning om e-handel och dess relation till social media. Resultatet är entydigt: e-handeln vill eller har redan börjat använda social media i sin marknadsföring och kundkommunikation.
En fansida på Facebook toppar ligan. Slår man samman de som redan har med de som planerar skaffa hamnar resultatet på 99%.
De 10 vanligaste verktygen
Sociala verktyg som e-handlare i USA redan använder eller planerar att använda. Sammanställningen gjord utifrån de tillfrågade som svarade.
Har idag | Inom 1 år | Längre än 1 år | Inga planer | |
Facebook fansida | 86% | 10% | 3% | 1% |
Twitter-konto | 65% | 19% | 7% | 9% |
Kundrecensioner | 55% | 26% | 13% | 6% |
Blogg | 55% | 25% | 12% | 8% |
Viral video | 50% | 22% | 13% | 15% |
Facebook connect | 43% | 31% | 19% | 14% |
Social lyhördhet | 36% | 31% | 19% | 14% |
Frågor och svar | 29% | 20% | 25% | 26% |
Forum | 27% | 18% | 23% | 32% |
Kunds produktförslag | 19% | 26% | 20% | 35% |
Bristfällig kunskap om social media
Något som enligt rapporten verkar oroa e-handeln är den egna kompetensen inom social media. Siffrorna talar sitt tydliga språk: Alla inser att social media är viktigt men långt från alla anser sig inte veta eller har ingen strategi hur de ska använda verktygen.
Bloggar.se om: social media, sociala nätverk, e-handel, webshop, statistik, internet, arwengrim intressant?
intressant?
No comments yet.