c-topp

Annonsformat på nätet vi inte vill se

Annonser är något de flesta websiter måste ha för att överleva eller åtminstone för att dra in någon krona till vad webhotellet kostar. De flesta tycker nog det här är helt ok. Själv händer det inte helt sällan att jag faktiskt ofta klickar på en annons jag är intresserad av. Jag får förhoppningsvis mer information om något och sitens innehavare får en liten belöning för ett bra inlägg.

Nu har det dock börjat hända saker på annonsfronten som är lite oroväckande. OPA, Online Publishers Association låter meddela att 37 av deras medlemmar med riktiga drakar som CNN, New York Times mfl har eller kommer att börja med superstora annonser. De här 37 medlemmarna står för nästan 70% av alla besök i USA.

De nya formaten har följande spec:

  • The Fixed Panel: 336 x 700px
  • The XXL Box: 468 x 648px
  • The Pushdown: 970 x 418px (som efter 7 sekunder blir 977 x 66px)

Alltså… nu snackar vi sjukt stora annonser. Jag tror personligen det här är fel väg att gå. Annonser ska vara hyggligt välplacerade och inte sno för mycket content-utrymme. De här nya annonserna snor nästan en halv sida om inte mer…

Jag testade att lägga in dem på skärmdumpar av min blogg (klicka för större bilder):

nytt_annonsformatnytt_annonsformat2

Vi snackar verkligen mega-annonser. Usch det här hoppas jag vi slipper se i Sverige åtminstone och att det snabbt dör ut även i USA. Är det någon förutom mig som helst ser att detta försvinner innan det kommer hit?

Bloggar.se om: , , , , , intressant?

Källa: MediaPost | TechCrunch

, , , , ,

No comments yet.

Kommentera