c-topp

Hur tänker DU när du skriver rubriker?

Att välja rätt rubrik är extremt viktigt när du gör dina inlägg. För många avgör nämligen rubrikens innehåll om inlägget ska läsas eller ej. En rätt satt rubrik, där innehållet i inlägget är relevant till artikeln kan avsevärt höja antalet som läser hela inlägget.

Själv använder jag rubriken för att avgöra om ett inlägg är intressant eller ej när jag kollar igenom RSS-skörden, som ofta kan vara flera hundra inlägg på en dag. De med mindre lockande rubrik sorterar jag bort snabbt. De med lockande rubrik där ämnet sedan visar sig handla om något helt annat, ja där plockar jag ofta bort hela min prenumeration. Åtminstone om det händer mer än en gång.

hur_tanker_du_nar_du_skriver_rubrikerDu kanske har besökt pusha.se någon gång? Samma sak gäller där, är en rubrik intressant klickar du troligen. Är den ointressant klickar du inte. Så enkelt fungerar vi när vi försöker välja vad vi ska läsa i en stor djungel av info.

Nästa gång du skriver en rubrik, ta någon minut och fundera. Ofta kan en liten ändring förvandla en medioker rubrik till något riktigt ögonfångande. Jag brukar alltid skriva en temporär rubrik när jag gör ett inlägg. När inlägget sedan är skrivet går jag tillbaka och kollar rubriken. Stämmer den fortfarande in på inlägget? Är det en rubrik som jag tror fångar de läsare jag vill? Är den för lång? Är den för kort?

Problogger har 8 tips om hur du skriver bättre rubriker till dina blogginlägg:

  • Kommunicera att läsaren får något. Rubriken ska berätta för läsaren att om han eller hon läser inlägget, så finns det någon slags förtjänst med det.
  • När det passar, var kontroversiell och utmanande. Många läsare kan av ren reaktion över rubriken bli nyfikna och vilja läsa inlägget.
  • Ställ en fråga. Om en fråga ställs redan i rubriken ökar sannolikheten att många läser inlägget för de vill svara på frågan.
  • Gör rubriken personlig. Finns personliga ord som ”du” med i rubriken fångar det läsarens ögon lite extra.
  • Försök få med ett eller två nyckelord i rubriken som du anser vara viktigt för inlägget.
  • Använd kraftfulla ord. Exempelvis kan ”Gratis”, ”Obs!” och ”Otroligt!” fånga uppmärksamheten lite extra.
  • Ge ett löfte i rubriken. Givetvis måste du då infria det löftet i inlägget. Exempelvis: ”Läs och jag lovar att du kommer lära dig hur du tjänar pengar på din blogg!”
  • Roliga rubriker. Att skriva en rolig rubrik är svårt. Dels kanske andra inte har samma humor som dig, dels kan det vara lätt att misuppfatta. Det kan även bli väldigt missledande och lura läsaren att inlägget handlar om något helt annat.


, , , ,

6 Responses to Hur tänker DU när du skriver rubriker?

  1. Lars Karlsson 2009/05/23 at 21:34 #

    Läste precis den här guiden på just ProBlogger, den är väldigt tänkvärd .. JAg försöker sätta mina rubriker så att de lockar läsaren, sen får man väl in ett pr nyckelord med.

    Sen läste jag nånstans att det är bättre att skriva ”upptäck” än ”lär dig”, så tydligen har ordens värde stor betydelse. Det kan vara roligare att upptäcka något, än att behöva lära sig något.

  2. Lars Karlsson 2009/05/23 at 21:34 #

    Läste precis den här guiden på just ProBlogger, den är väldigt tänkvärd .. JAg försöker sätta mina rubriker så att de lockar läsaren, sen får man väl in ett pr nyckelord med.

    Sen läste jag nånstans att det är bättre att skriva ”upptäck” än ”lär dig”, så tydligen har ordens värde stor betydelse. Det kan vara roligare att upptäcka något, än att behöva lära sig något.

  3. Lars Karlsson 2009/05/23 at 23:34 #

    Läste precis den här guiden på just ProBlogger, den är väldigt tänkvärd .. JAg försöker sätta mina rubriker så att de lockar läsaren, sen får man väl in ett pr nyckelord med.

    Sen läste jag nånstans att det är bättre att skriva ”upptäck” än ”lär dig”, så tydligen har ordens värde stor betydelse. Det kan vara roligare att upptäcka något, än att behöva lära sig något.

  4. Arwengrim 2009/05/24 at 7:15 #

    Ja att rubriksättning är viktig förstår alla men det är skönt med konkreta tips. ”Upptäck” låter nog mer lockande då är det mer på läsarens initiativ medan ”lär dig” mer är författaren som tar kommandot, tror jag.

  5. Arwengrim 2009/05/24 at 7:15 #

    Ja att rubriksättning är viktig förstår alla men det är skönt med konkreta tips. ”Upptäck” låter nog mer lockande då är det mer på läsarens initiativ medan ”lär dig” mer är författaren som tar kommandot, tror jag.

  6. Arwengrim 2009/05/24 at 9:15 #

    Ja att rubriksättning är viktig förstår alla men det är skönt med konkreta tips. ”Upptäck” låter nog mer lockande då är det mer på läsarens initiativ medan ”lär dig” mer är författaren som tar kommandot, tror jag.

Kommentera